Hoppa till innehåll

E-tjänstekort

E-tjänstekort är en elektronisk tjänstelegitimation och identitetshandling som säkert identifierar användaren. Inom Tiohundra ska alla anställda ha ett e-tjänstekort med tjänstelegitimation. Med kortet höjs säkerheten så att du kan dela information på ett säkert sätt. Syftet är att skydda känsliga personuppgifter.

Inom Tiohundra används e-tjänstekort för inloggning i datorer och system, som passerkort samt för att registrera bilkörning i körjournal.

Chef beställer e-tjänstekort via Tiohundras interna system för anställning och behörighet. Därefter kan medarbetare boka en tid via bokningskalendern för fotografering.

Om anställning löper längre än 6 månader fotograferas man för ett ordinarie e-tjänstekort. Om anställningstiden är kortare än 6 månader tilldelas ett reservkort direkt på plats hos id-administratören.

Inom 1–2 veckor får du ditt nya e-tjänstekort via A-post till din folkbokföringsadress.
Kortet måste aktiveras innan det går att använda.

  •  Kortet måste aktiverat senast 90 dagar efter fototillfället, därefter makuleras kortet.
  • Aktivering av kortet görs på kortkontoret på Norrtälje sjukhus där du fotograferade dig. Boka tid i bokningskalendern.
  • Vid aktivering måste du ange egen pinkod som är 6–8 siffror lång. Tänk gärna ut en kod innan besöket.
  • Du måste ta med dig det nya eTjänstekortet samt giltig svensk fysisk identitetshandling.
  • För att kunna använda ditt eTjänstekort hemifrån måste du först logga in på arbetsplatsen och koppla upp dig mot Citrix.

E-tjänstekortet och pinkoden är värdehandlingar och ska förvaras som sådana. Lämna aldrig kortet obevakat i din kortläsare så att någon annan kan komma åt känsliga uppgifter med din legitimation. Håll din pinkod hemlig så att inte någon annan får tillgång till den.

Vid behov kan underskriftscertifikat laddas ner till e-tjänstekortet via Mina sidor. Vissa system kan kräva signering med underskriftscertifikat. Detta kan id-administratören hjälpa till med vid aktivering av e-tjänstekortet.

Om du skriver in fel pinkod tre gånger blir kortet låst och kan låsas upp på följande sätt:

  • Med hjälp av id-administratör på kortkontoret på Norrtälje sjukhus.
  • Med PUK-kod som beställs via id-administratör.

Kontaktinformation

Vid frågor om e-tjänstekort, vänligen kontakta Servicedesk på servicedesk.etjanstekort@tiohundra.se

Öppettider kortkontor

Helgfria vardagar 07.30 -11.00 och 13.00-15.00
Onsdagar jämna veckor 07.30-13.45

Vid besök måste du identifiera dig med giltig svensk id-handling. Giltiga id-handlingar är:

  • Svenskt körkort
  • Svenskt pass i vinröd bok
  • SIS godkänd id-handling
  • Nationellt id-kort
  • Skatteverkets id-kort

SITHS Mina sidor (självadministration)

Senast uppdaterad
2024-05-06