Hoppa till huvudinnehåll

Chefläkaren ger råd i värmen

Särskilt äldre och små barn har sämre förmåga att reglera sin kroppsvärme och behöver därför dricka extra mycket när utomhustemperaturen stiger. Chefläkare Susanne Bergenbrant Glas ger oss några strategier för att klara av värmen.

 – Mitt viktigaste råd är att dricka mycket vatten, det är svårt att säga exakt hur mycket mer vatten vi behöver tillföra, eftersom det beror på en rad aspekter, såsom ålder och fysisk aktivitet. Men det här rådet gäller alla.

 –Är man äldre och håller sig relativt lugn under den varmaste tiden på dygnet så bör man försöka tillföra minst 1 liter extra vatten per dag om temperaturen är så hög som nu, säger chefläkare Susanne Bergenbrant Glas.

– Det är inte alltid lätt att få i sig extra vätska, särskilt inte om man inte känner törst. Mat och frukt som innehåller mycket vätska är bra, t ex gurka och melon. Te och kaffe kan kylas om man vill känna mer svalka.

– När det är varmt svettas vi mer och behöver därför även få i oss salt. Det går bra att blanda sin egen vätskeersättning enligt nedan:

Vätskeersättning

1 liter vatten
1 tsk salt
1 msk socker

Värm upp och låt svalna. Häll gärna upp i kanna och portionera ut under dagen, för att hålla koll på hur mycket du eller den du vårdar får i sig. Sugrör kan göra det roligare eller enklare att få i sig vätska.

Är det svårt att få i sig kan det vara bra att frysa in vätskeersättningen och låta personer suga på isbitarna, alternativt göra "isglass".

– För att hålla sig sval är det också bra att sätta fötterna, över vristerna, i kallvatten, att spola handlederna med kallvatten och att hålla en fuktad kall handduk i pannan.

– Eftersom vi nu går in i rötmånad är det extra viktigt att förvara maten kallt, och inte äta gammal mat. Skulle man bli dålig i magen med diaréer behöver kroppen ännu mer vätska för att kompensera för ökade vätskeförluster, säger Susanne Bergenbrant Glas. 

1177 om uttorkning och värmeslag 

Några tecken på uttorkning är muntorrhet, trötthet, huvudvärk, yrsel och minskade urinmängder.
Barn som får i sig för lite vätska kissar mindre, är slött och är torr på läpparna och i munnen.

Några tecken på värmeslag är en kroppstemperatur över 40 grader, huvudvärk, illamående och kräkningar, synstörningar, yrsel, snabb puls och rödflammig torr hud. 

Genom att skydda sig mot solen minskar du inte bara risken för uttorkning utan ökar också möjligheten att bibehålla en lämplig kroppstemperatur. Undvik att vara ute när solen skiner som starkast timmarna före och efter lunch. Skydda hud och huvud mot solen med solskyddsmedel, solhatt, tunna kläder och skugga.
Källa: 1177

Folkhälsomyndigheten: Beredskap vid värmebölja

Senast uppdaterad
2018-08-06