Hoppa till huvudinnehåll

Chefläkaren ger råd i värmen

Särskilt äldre och små barn har sämre förmåga att reglera sin kroppsvärme och behöver därför dricka extra mycket när utomhustemperaturen stiger. Chefläkare Susanne Bergenbrant Glas ger oss några strategier för att klara av värmen.

 – Mitt viktigaste råd är att dricka mycket vatten, det är svårt att säga exakt hur mycket mer vatten vi behöver tillföra, eftersom det beror på en rad aspekter, såsom ålder och fysisk aktivitet. Men det här rådet gäller alla.

 –Är man äldre och håller sig relativt lugn under den varmaste tiden på dygnet så bör man försöka tillföra minst 1 liter extra vatten per dag om temperaturen är hög, säger chefläkare Susanne Bergenbrant Glas.

– Det är inte alltid lätt att få i sig extra vätska, särskilt inte om man inte känner törst. Mat och frukt som innehåller mycket vätska är bra, till exempel gurka och melon. Te och kaffe kan kylas om man vill känna mer svalka. När det är varmt svettas vi mer och behöver därför även få i oss salt. 

– För att hålla sig sval är det också bra att sätta fötterna, över vristerna, i kallvatten, att spola handlederna med kallvatten och att hålla en fuktad kall handduk i pannan.

Fyra enkla råd om hur du bäst tar hand om dig när solen gassar och temperaturen stiger:

Drick mycket

Drick mer vatten än vanligt. Undvik söta drycker och alkohol. Ät gärna mat med mycket vätska i som till exempel frukt och grönsaker.

Ordna sval miljö

Var uppmärksam på inomhustemperaturen. Använd gardiner, persienner och markiser för att skapa en sval miljö. Vädra på natten när det är svalt. Försök att vara på hemmets svalaste plats, tänk på att temperaturen kan variera med flera grader mellan olika rum.

Svalka kroppen

Välj täckande och löst sittande kläder. Svalka dig då och då med en sval dusch eller lägg en blöt handduk runt nacken. Skydda huvudet med en hatt när du är utomhus och var i skuggan så mycket som möjligt. Undvik att anstränga dig fysiskt under dygnets varmaste timmar.

Lyssna på kroppens varningssignaler

Förhöjd kroppstemperatur, puls och andning kan vara tecken på att kroppen påverkas av värmen. Börjar du känna dig yr eller trött kan det också vara en signal på att hälsan är påverkad.

Råd vid mycket varmt väder på 1177.se

1177 om uttorkning och värmeslag 

Några tecken på uttorkning är muntorrhet, trötthet, huvudvärk, yrsel och minskade urinmängder.
Barn som får i sig för lite vätska kissar mindre, är slött och är torr på läpparna och i munnen.

Några tecken på värmeslag är en kroppstemperatur över 40 grader, huvudvärk, illamående och kräkningar, synstörningar, yrsel, snabb puls och rödflammig torr hud. 

Genom att skydda sig mot solen minskar du inte bara risken för uttorkning utan ökar också möjligheten att bibehålla en lämplig kroppstemperatur. Undvik att vara ute när solen skiner som starkast timmarna före och efter lunch. Skydda hud och huvud mot solen med solskyddsmedel, solhatt, tunna kläder och skugga.
Källa: 1177

Folkhälsomyndigheten: Beredskap vid värmebölja

Senast uppdaterad
2020-10-08