Hoppa till innehåll
En kvinna i rullstol som håller i ett par hantlar.

Tillgänglig och individanpassad vård viktigast för Norrtäljeborna

2024-10-25

Närhet, tillgänglighet och individanpassade lösningar är viktigast när Tiohundra fortsätter att utveckla bolagets sjukvårds- och omsorgsverksamheter, tycker de invånare som svarat på höstens enkätundersökning. De efterfrågar också förbättrad kontinuitet, kortare väntetider och utvecklad digital kommunikation med vården.

Tidigare under hösten ombads invånarna i Norrtälje kommun svara på Tiohundras enkät om vad som är viktigast för dem när det gäller hälsa, vård och omsorg, och hur bolagets verksamheter bäst utvecklas framöver. Ett stort antal svar kom in, som nu har sammanställts inför det fortsatta arbetet.

– Vi vill utveckla vården och omsorgen tillsammans med dem vi är till för. Resultatet av enkäten blir värdefull för vårt utvecklingsarbete, säger Towa Jexmark, VD för Tiohundra.

Närhet och korta väntetider

En majoritet av de svarande pekar på vikten av att kunna nå vård och omsorg snabbt och enkelt. Kortare väntetider rankas som en av de mest angelägna förbättringspunkterna.

Ett effektivt remissystem och snabb tillgång till akutsjukvård lyfts också fram som avgörande faktorer. Det ska vara lätt att få kontakt med vården och få rätt hjälp utan att behöva vänta länge, påpekar flera av de tillfrågade.

Valmöjligheter och individanpassning

Enkätsvaren visar att individanpassad vård och fler valmöjligheter är viktiga för kommuninvånarna. De efterlyser flexibilitet i vårdutbudet, med till exempel längre öppettider hos vårdcentralen. Flera betonar att även psykiatrin bör vara tillgänglig utanför kontorstid, för att minska belastningen på akuten och erbjuda snabbare hjälp vid behov.

Digitala lösningar, som möjligheten att boka tid och kommunicera med vårdpersonal via chatt och videosamtal, nämns som viktiga utvecklingsområden. Många efterfrågar kontinuitet, exempelvis att få träffa samma läkare vid upprepade besök, något som bidrar till trygghet och bättre vårdkvalitet.

– Tillgängligheten är en av de viktigaste frågorna för oss. Här kan digitaliseringen hjälpa oss. Genom att erbjuda fler digitala alternativ, frigör vi tid för de fysiska besök som alltjämt behövs. Vi behöver bli mer lyhörda för kundernas önskemål, behov och förväntningar, säger Towa Jexmark.

Mobila vårdcentraler

Invånarna vill se mer decentraliserad vård, exempelvis genom mobila vårdcentraler och bättre geografisk tillgång till vårdpersonal.

– Det här är en fråga vi också har identifierat som viktig. Vi behöver bli mer mobila och kunna erbjuda vård i hemmet i större utsträckning, för att undvika onödiga sjukhusbesök och inläggningar. Det här blir ett av våra viktigaste fokusområden under kommande år, säger Towa Jexmark.

Det framkommer också behov av fler resurser till fysioterapi, särskilt för nyopererade patienter som behöver rehabilitering. Invånarna pekar också på problemet med akutmottagningens trångboddhet.

Resultatet ett viktigt verktyg

Resultatet av enkätundersökningen blir ett viktigt verktyg i arbetet med att utveckla vården och omsorgen.

– Vår styrelse har nyligen tagit beslut om bolagets långsiktiga plan för 2025-2030, med devisen att vi ska erbjuda ”livskvalitet och hälsa genom integrerad vård och omsorg”. Det kräver att vi fortsätter att utveckla vården och omsorgen och gör den tillgänglig, effektiv och individanpassad. Det vill vi göra tillsammans med invånarna, och därför är jag särskilt glad över att så många av de svarande också sagt sig vara villiga att delta i det fortsatta arbetet, säger Towa Jexmark.

Leende kvinna med sjukvårdskläder står i korridor. På hennes skjorta sitter en bricka där det står läkare.

Sök ett meningsfullt jobb!

Vill du göra skillnad på riktigt? Välkommen till Tiohundra! Vi jobbar med hälsa, vård och omsorg i hela Norrtälje kommun.

Leende kvinna vid mikrofon.

Lyssna på Tiohundrapodden

Om innovation, smarta arbetssätt och spännande människor inom vård och omsorg.