Hoppa till huvudinnehåll

”Jobbet innebär många glädjeämnen”

En kund ska ha hjälp med stödstrumporna och en annan behöver frukost. Samtidigt går larmet: det är bråttom till en kund som ramlat. En vanlig dag för Eva Karlsson och hennes kollegor på hemtjänst nordväst.

​– Hittills idag har planeringen flutit på bra, andra dagar kan vara mer eller mindre fyllda av oväntade händelser, berättar Eva Karlsson när vi kliver in genom dörren i Hemtjänst Nordväst lokal på Stockholmsvägen.

– Det är en fantastisk tillfredställelse när allt som till en början tycktes omöjligt i slutändan klaffar, säger Eva. Att hjälpas åt och lyckas lösa strukturen så att alla kunder vid dagens slut fått den hjälp de behövde.

– Det är ett ganska stort område, men jag arbetar främst i Norrtälje, säger Eva, som började sin arbetsdag kl 7 i morse.

– Eftersom jag och en kollega till mig är planerare, så planerar vi under eftermiddagen kommande dags arbete, vilka som ska besökas, vilka insatser de ska ha och av vem, berättar Eva. Alla planeringar läggs in i planeringssystemet TES och hämtas ut när personalen börjar sina pass.

Nära samarbete

Under tiden vi pratar kommer distriktssköterskan Britt-Marie in och undrar om Eva sett några Apo Dos. De pratar en stund och Britt-Marie går vidare.

– Det är bra att vi har ett nära samarbete både med distriktssköterskor och läkare. Hemtjänst och hemsjukvård var tidigare uppdelat, men har sedan en tid gått ihop. Vi har också tät kontakt med arbetsterapeut och sjukgymnast.

– Om en kund till exempel får svårt att gå upp ur sängen, ringer jag arbetsterapeuten. Varannan vecka träffas vi på teammöte där några representanter från arbetsgruppen deltar, tillsammans med arbetsterapeut, sjukgymnast och distriktssköterskor.

Eva har 29 arbetskamrater som också jobbar på rullande schema. Alla utgår från byggnaden på Stockholmsvägen och arbetstiderna är mellan kl 7- 22, beroende på om man har dagpass eller kvällspass. Natten sköts av nattpatrullen.

Under morgonen har Eva hunnit hjälpa en man med stödstrumpor, tagit blodprov och smort om hans utslag. Hon har hjälpt en annan med morgonrutinerna som att komma upp ur sängen, duscha, förbereda frukost och få hjälp att ta sina mediciner. På vägen tillbaka handlade hon mat åt en kund i nordvästra Norrtälje.

Bricksystem

Klockan närmar sig nu 11 och Eva tar kundens nyckel, som har en grön bricka, vilket betyder att han vanligtvis har ett besök per dag.

– Vid tätare besök är brickan röd. Bricksystemet underlättar avsevärt för oss i arbetet med att ha rätt nyckel på plats i rätt tid, när nästa ska ta vid.

– Idag blev det bil, eftersom jag handlat åt kunden, annars brukar det vara smidigt att ta cykeln till kunderna inom Norrtälje, säger Eva.

– Jobbet innebär många glädjeämnen och de flesta är positiva och tacksamma över den hjälp de får, berättar Eva.

Knappar in koder

– Andra kunder tycker att det är svårt att ta emot hjälp, de vill klara sig på egen hand hur svårt eller omöjligt det än kan vara. Att lirka med kunder som inte vill ta emot hjälp är bland det svåraste i jobbet, säger Eva som efter att hon packat upp varor och förberett lunch knappar in de rätta koderna i Intraphone.

– Olika koder ger olika ersättning och det finns en schablontid på varje aktivitet. Hjälp med stödstrumpor ska till exempel ta 3 minuter. Ibland tar det längre tid och ibland går det snabbare. Det brukar lösa sig i slutändan, säger Eva.

Hemtjänsten idag är mer sjukvård än servicetjänster som när Eva började jobba -93. Då var det främst servicetjänster och sällskap. Man kunde vara flera timmar hos kunden. Nu utför vi mer livsnödvändiga insatser.

För Eva passar sjukvårdsinriktningen bra. Hon hade först tänkt sig att arbeta på sjukhuset, men halkade in på ett vikariat inom hemtjänsten. Hon kom att trivas och valet att fortsätta var ingenting annat än självklart!

Senast uppdaterad
2020-10-12